Verpakkingen, de oudste zouden zo in het museum kunnen. Al in het Faraonische Egypte gebruikten de Egyptenaren papyrus om zaken mee te verpakken. In de middeleeuwen timmerde men houten kratten en benutte linnen bespanningen om goederen te vervoeren. En terwijl de schoorstenen van de industriële revolutie de lucht in gingen, moest er ineens heel veel worden getransporteerd. De eerste machines produceerden en-masse artikelen die overal naar toe werden verzonden. Er kwam een heuse verpakkingsindustrie op gang met soms ingenieuze verpakkingsoplossingen. Het golfkarton bewees een echte stayer te zijn op de markt in verpakkingsmaterialen. En is de doos dan het eindstation in de evolutie van verpakkingen? Welnee, lees maar even verder.
Een persoonlijke handreiking via je verpakkingsmaterialen
Naast aandacht voor duurzame oplossingen en echt ‘groene’ verpakkingen wordt ook de huidige technologie steeds meer gekoppeld aan verpakkingen. Ook anno 2023 evolueert de verpakking dus gewoon en ook snel verder. Wat tegenwoordig speelt is de personalisatie van verpakkingen. Klanten waarderen het als hun pakket persoonlijk wordt. Dat kan met een kaartje of gewoon een QR-code die gekoppeld is aan een fijn, persoonlijk berichtje. Je maakt je als webshopwinkel of bedrijf nog sterker als je duurzame verpakkingsmaterialen gebruikt. Zo geef je bij je klanten aan oog te hebben voor milieuvriendelijkheid.
Algen, natuurlijk verpakt
Over milieuvriendelijkheid gesproken. Ooit van algenverpakkingen gehoord? Die zijn een heel stuk ‘groener’ dan verpakkingen van plastic of zelfs papier. De naam zegt het al, bouwsteen van deze verpakking is de alg. Algen zijn simpel te telen en terwijl ze zich ontwikkelen, absorberen ze CO2. Ze helpen dus om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Algen worden verwerkt tot verpakkingen die sterk zijn en bovendien waterdicht; ideaal materiaal om voedingsmiddelen mee te verpakken. In tegenstelling tot plastic verpakkingen zijn afgedankte algenverpakkingen niet slecht voor de natuur; immers, ze belasten de natuur niet met microplastics. Algenverpakkingen geven al aan dat verpakkingsmaterialen moeten door evolueren. De EU ziet de groeiende berg verpakkingen met lede ogen aan en stuurt naar meer efficiëntie; dus geen enorme doos met een klein artikel erin. De verpakkingsindustrie speelt daar nu op in zodat je straks geen harddisk meer in een enorme schoenendoos thuiskrijgt.
Verpakkingsmaterialen minder eenmalig maken
Ook het weggooigedrag wordt aangepakt. Dezelfde EU is tegenop bekers in kroegen of koffietentjes die je, na je koffie te hebben gedronken, de vuilnisbak in werpt. Herbruikbare bekers worden gemeengoed. Zo wordt dus ook je bakje koffie ‘duurzaam’ verpakt. Ditzelfde geldt voor snackverpakkingen en plastic zakjes voor mayonaise en ketchup. Kom je niet om eenmalige verpakkingen heen, dan dienen die zo veel mogelijk afbreekbaar te worden gemaakt. Of recyclebaar.
Via de doos het internet op
De QR-code heeft ook de verpakking bereikt en houdt zich er stevig aan vast. Op veel verpakkingsmaterialen is de code als standaard aanwezig. Even met je telefoon richten, en de klant komt terecht op een site die je winkel of bedrijf meer handen en voeten geeft. Want een klant die blij is met wat hij bij je heeft gekocht, zou je zo kunnen verleiden om opnieuw te gaan kopen. Of je geeft via de QR-code mooie achtergrondinformatie of een uitgebreide videohandleiding van het product dat in de verpakking net is aangekomen.