Vanaf volgend jaar wordt de slimme sleutel verboden. Zo stelde autobeveiliging Kiwa SCM vast zo meldde kortgeleden de NOS Reden hiervoor is de enorme toename van het aantal autodiefstallen de afgelopen tijd. Hackers wisten hier namelijk op een eenvoudige manier deze auto’s te kunnen openen. Te eenvoudig zo stelde de Kiwa vast. Vanaf 2019 worden de smart keys dus verboden.
Met de smart key kun je contactloos de auto openen. In de sleutel of speciale pas gedraagt zich bij dergelijke sloten als een zendmast. Wanneer de eigenaar dicht genoeg bij de auto komt ‘praten’ de sleutel en auto via het uitgezonden signaal met elkaar. Het uitgezonden signaal van de sleutel zorgt ervoor dat de auto zich opent. De uitzendfrequentie van dit signaal is kort. Maar de uitzend lengte is lang genoeg gebleken voor de hackers.
Dit is natuurlijk best schrikken voor alle hightech autobezitters. En dat zijn er inmiddels een heleboel want de meeste auto’s die vanaf 2017 van de band zijn gerold werden opgeleverd met een dergelijk systeem.
Verschil tussen smart key en transponder key met afstandsbediening
Met beide sleutels zijn auto’s van een afstand te openen. De smart key communiceert zelf met de auto wanneer deze op een kleine afstand dus de gebruiker hoeft zelf niets te doen, bij een autosleutel met afstandsbediening is er nog wel een zend actie vereist van de autobezitter.
Omdat het signaal van een smart key automatisch wordt uitgezonden is dus geen actie van de autobezitter nodig. Bij een transponder key is het signaal zo kort dat deze eigenlijk geen gevaar vormt voor het uitlezen. Maar de smart key zendt het radiosignaal continu uit. Ook als de sleutel dus bijvoorbeeld in huis ligt is deze uit te lezen, zo nodig te versterken en door te zenden naar de auto door hackers. Te gevaarlijk dus.
Diefstalgevoeligheid zorgt vooral voor problemen bij verzekeraars
Het is trouwens niet zo dat men na volgend jaar niet meer met dergelijke auto’s mag rijden. Het kan in de toekomst wel problemen veroorzaken met de verzekering die dergelijke auto’s niet meer wel dekken, omdat ze door de Kiwa instantie als inbraakgevoelig worden beschouwd. Maar hoe kun je je beschermen tegen deze onveiligheid, je kunt weer zonder de smart key gaan rijden maar een andere effectieve manier kan een auto met track&trace code zijn.
Met Car tracking kun je op een beeldscherm op kantoor precies zien waar de autodief is, hoe hard hij of zij rijdt en wordt het benzine verbruik bijgehouden (kun je die ook nog mooi even verhalen). Zie het als een traceersysteem bij een telefoon op die van een pakketdienst. Het is altijd een prettig gevoel als je weet waar je eigendom zich bevindt.
Welke leveranciers zijn betrouwbaar?
Inmiddels zijn er veel verschillende leveranciers te onderkennen die diverse track en trace systemen aanbieden. Om er zeker van te zijn dat u met een erkend bedrijf zoals bijvoorbeeld Decos cartracker zaken doet is het belangrijk dat het bedrijf het keurmerk voor ritregistratiesystemen heeft. Wanneer het bedrijf dit keurmerk mag dragen bent u ervan verzekerd dat u zaken doet met een erkend bedrijf. Dit keurmerk wordt uitgegeven door een speciale stichting die hiervoor is opgericht. De erkende bedrijven kunnen u tevens rapporten aanbieden die ook geschikt zijn voor belastingopgaven. Op deze manier wordt het voor u veel makkelijker om kosten te declareren.
Tot slot
We denken dat bovenstaande optie er een stuk gevoel van veiligheid teruggewonnen kan worden met de track and trace.
Mocht je echter geen zin hebben in een dergelijk maatregelen dan hebben we ook nog wat eenvoudige tips voor je. Wikkel de smartkey dan in aluminiumfolie of bewaar de sleutel in de koelkast!
Smart keys zijn inderdaad vatbaar voor relay attacks, waardoor auto-inbraken een groot probleem werden. Gelukkig behoort dat allemaal tot het verleden, want de technologie voor auto beveiliging blijft niet stil zitten. Er is een nieuwe ontwikkeling in de vorm van de Keyless Protector. Deze sleutelbeveiling is de perfecte oplossing, waarbij je ook een KE01 SCM certificaat kunt overhandigen aan uw verzekeraar.