Regelgeving elektrische auto’s

In Nederland wordt ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door wegverkeer. Het gebruik van een elektrische auto stoot, zolang de energie duurzaam is opgewekt, geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Op het moment dat je een elektrische auto via een laadpaal en laadkabel oplaadt, is dat een stuk zuiniger als een benzineauto. Om deze reden stimuleert de Nederlandse overheid elektrisch rijden en probeer mede zo het Klimaatakkoord te behalen. Met het Klimaatakkoord is Nederland ermee ingestemd dat er in 2030 49% minder CO2 wordt uitgestoten. In 2050 is dat 95%. Schoon vervoer helpt die doelen te bereiken. Vanaf 2030 moeten dan ook alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen 100% elektrisch zijn.

De wetgeving voor elektrische auto’s verschilt dan ook van de wetgeving voor auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Hierdoor kun je de komende jaren blijven profiteren van een aantal belastingvoordelen. Zo hoef je met een elektrische auto tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Echter, is per 2020 wel de bijtelling voor elektrische auto’s van de zaak gestegen. Ondanks dit blijft de bijtelling voor elektrische auto’s lager dan voor benzine- of dieselauto’s.

Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) bij het rijden van een elektrische auto. 

  • Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s

De Rijksoverheid wil volledig elektrisch rijden stimuleren omdat dit bijdraagt aan een beter klimaat en milieu. Daarom betaal je net als in 2019 ook in 2020 geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel voor elektrische auto’s verlengt tot 2025. Vanaf dat jaar ga je wel mrb betalen. In 2025 betaal je echter maar een kwart van de mrb. Vanaf 2026 betaal je als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb.

  • Motorrijtuigenbelasting (mrb) voor plug-in hybrides
Lees tip:  Wanneer wissel je nou eigenlijk van zomerbanden naar winterbanden?

Rijd je een plug-in hybride? Dan krijg je nu een korting van 50% op de mrb. Dit voordeel wordt net zoals de volledige vrijstelling bij het rijden van een elektrische auto verlengt tot 2025. In 2025 is de korting op de mrb nog 25%. Vanaf 2026 betaal je als bezitter van een plug-in hybride de volledige mrb.

  • Aanschafbelasting (bpm)

Als je een nieuwe elektrische auto wilt kopen, hoef je op dit moment geen aanschafbelasting (bpm) te betalen. Ook dit voordeel is verlengd tot 2025. Vanaf 2025 wordt het aanschaffen van een nieuwe elektrische auto ook belast. Je betaalt hiervoor dan eenmalig een bedrag van € 360 per auto aan bpm. Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie.

Voordelen fiscale bijtelling

  • Bijtelling bij meer dan 500 kilometer privé per jaar

Bijtelling betaal je als je een zakelijke auto per jaar voor meer dan 500 kilometer privé rijdt. De kosten hiervan worden gebaseerd op een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Met een elektrische auto heb je het voordeel dat je minder bijtelling betaald.  Op deze manier stimuleert de overheid elektrisch rijden. 

  • Bijtelling van elektrische auto’s gaat omhoog

Sinds 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor volledig elektrische leaseauto’s geleidelijk omhoog. Per 2020 is de bijtelling gestegen van 4% naar 8% voor auto’s met een catalogusprijs tot €45.000. Voor alles boven de €45.000 geldt er vanaf 2020 een bijtelling van 22%. In de jaren erna gaat het bijtellingspercentage stapsgewijs verder omhoog.

Author: Stefan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.