Een auto importeren uit het buitenland; het gebeurt steeds vaker. Erg veel Nederlanders halen hun auto uit Duitsland. Een auto importeren uit Duitsland kan je heel wat kosten besparen. We zien vooral bij jong gebruikte auto’s een groot prijsverschil. Ook is het aanbod qua auto’s een stuk groter in Duitsland. Overweeg je om een auto te importeren uit Duitsland? Dan wil je natuurlijk wel weten met welke kosten je allemaal te maken krijgt.
Prijs van de Duitse auto
Als eerst moet je natuurlijk rekening houden met de aankoopprijs van de Duitse auto. Houd altijd rekening met de Duitse BTW als je een auto koopt. Als je de auto naar Nederland vervoert, moet je vervolgens wel weer rekening houden met de Nederlandse BTW. Klinkt ingewikkeld, maar dit is makkelijk te verrekenen. Wil je zeker zijn dat je een kwalitatief goede auto koopt? Dan kun je ervoor kiezen om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten uitvoeren. Dit kost een paar honderd euro.
Auto vervoeren naar Nederland
Heb je een auto gekocht in Duitsland? Dan moet deze nog wel even naar Nederland vervoerd worden. Hier zijn ook weer wat kosten aan verbonden. Als je de auto zelf naar Nederland wilt rijden, moet je rekening houden met een tijdelijk vijfdaags kenteken. Zonder dit kenteken kan je de auto niet naar Nederland rijden. Ook moet je rekening houden met brandstofkosten en de afstand van en naar je huis. Misschien is het nodig om ergens te overnachten of kun je de afstand in één keer rijden.
BPM
Als je een auto uit Duitsland gaat importeren ontkom je er helaas niet aan; de BPM. BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. Deze belasting moet altijd betaald worden als je een nieuwe auto koopt. BPM berekenen van een auto uit Duitsland kan op verschillende manieren, maar je wilt natuurlijk niet de jackpot betalen. Verschillende aspecten hebben invloed op de hoogte van het BPM-tarief. Heb je een rode of een zwarte auto? Dit kan al een verschil in het bedrag opleveren.
Leuk artikel.
Alleen het BPM wordt niet helemaal uitgelegd!
Groetjes,
Robert