Wanneer we denken aan milieuvervuiling, denken we niet meteen aan de autobanden. Er wordt dan meteen gedacht aan uitstoot en de opwarming van de aarde. Echter kunnen autobanden wel bijdragen aan de milieuvervuiling. Oude en afgedankte autobanden komen namelijk op de afvalberg terecht en dragen zo bij aan het afvalprobleem. Daarnaast komt er door het gebruiken van autobanden fijnstof vrij. Dit zijn microdeeltjes plastic die uiteindelijk in ons milieu terecht komen. Maar wat wordt er gedaan om deze vormen van milieuvervuiling tegen te gaan?
Vermindering bandenslijtage
Als banden op de juiste manier worden gebruikt neemt de bandenslijtage af waardoor er minder fijnstof vrijkomt en banden minder snel vervangen hoeven te worden. Persoonlijk kunnen wij er dus voor zorgen dat banden langer mee gaan. Het is dus belangrijk om de juiste bandenspanning te hanteren en ervoor te zorgen dat de auto niet te zwaar beladen is.
Daarnaast proberen bandenfabrikanten ook steeds duurzamere banden te ontwikkelen door de rolweerstand te verlagen.
Duurzame grondstoffen
Yokohama is een autofabrikant die experimenteert met duurzame grondstoffen voor de autobanden. In plaats van het veelgebruikte aardolie voor het rubbermengsel van de banden gebruiken zij sinaasappelolie. Dit draagt bij aan een verlaagde rolweerstand en minder snelle slijtage. Het is daarnaast ook een hernieuwbare grondstof die makkelijk in de natuur afgebroken kan worden.
Zo is ook bandenfabrikant Continental bezig met het verduurzamen van de banden. Zij onderzoeken de mogelijkheden van een rubbermengsel dat gemaakt wordt van de wortels van paardenbloemen. Hierdoor wordt het aantal rubberplantages (die zorgen voor veel ontbossing) wereldwijd tegengegaan.
Een ander voorbeeld van duurzame autobanden zijn de nieuwe concept banden, oftewel banden voor de auto’s van de toekomst. Goodyear kwam met de concept band Oxygene, een autoband die gemaakt wordt van gerecycled rubberpoeder met mos aan de zijkant. Het mos zorgt ervoor dat de autoband zuurstof kan produceren waardoor het bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit. Dit is met name voor grote steden een uitkomst.
Recycling van oude banden
Autobanden kunnen nog niet volledig gerecycled worden. Het recyclen van gebruikte autobanden kost daarnaast veel tijd en geld. Vandaar dat een groot deel van de afgedankte banden nog steeds terecht komt op de afvalberg. Deze worden dan verbrand waardoor er CO2 vrijkomt en dit belandt weer in onze atmosfeer. Gelukkig worden de recycleprocessen van autobanden steeds duurzamer en nauwkeuriger.
Banden die zijn ingezameld worden als volgt verwerkt:
- Banden in een goede staat krijgen een tweede leven als band.
- Sommige banden (met name vrachtwagenbanden) kunnen geherprofileerd worden, dus een nieuwe profiel op de banden krijgen.
- Banden worden in stukken geknipt of tot kleine korrels vermalen en daarna gebruikt worden in asfalt, handgrepen, isolatiemateriaal, etc.
Door deze technieken kunnen autobanden een tweede of soms zelfs een derde leven krijgen. Is een band echt niet meer te hergebruiken, dan wordt het gebruikt als energiebron in bijvoorbeeld cementovens.
Zo worden autobanden duurzamer en steeds groener.
Goed om te lezen dat autobanden ook steeds duurzamer worden. Ik hoor steeds vaker dat materialen gerecycled worden en een tweede leven krijgen. Natuurlijk hoop ik ook dat de banden van de toekomst minder snel slijten! Dat kan veel geld besparen!
Inderdaad goed nieuws dat er duurzame concepten ontwikkeld worden bij de productie van autobanden. Ik las laatst iets over een bandenproducent die banden ontwikkelt, waarvan het loopvlak zichzelf opnieuw genereert. Het zou dus gaan om een onverslijtbare band.