Fijnstof en autobanden: een volledig onderzoek

Een onderzoek van Emissions Analytics naar de vervuiling door autobanden haalde onlangs het nieuws. Uit het onderzoek bleek dat de testauto 5,8 gram fijnstof veroorzaakte per gereden kilometer, waarmee de gemiddelde autoband een vervuiling van maar liefst 58 kilogram zou veroorzaken. Dat is sterk, want dit is vijfmaal hoger dan het gewicht van de zwaarste autoband die op de markt aangeboden wordt. Hoe zit het nou echt met de vervuiling door de autoband en hoe kunnen wij er zelf voor zorgen dat de vervuiling aanzienlijk teruggedrongen kan worden?

Vervuiling door fijnstof van de autobanden

Laten we eerst eens kijken naar de concrete cijfers in Nederland; in 2017 werd bijna 41 ton aan fijnstof uitgestoten. Het aandeel van de autobanden was echter slechts 3,5% (1.420 ton). Daar komt bij dat de vervuiling door fijnstof in de periode tussen 1990 en 2015 met 60% afgenomen is, terwijl het verkeer op de wegen alleen maar toegenomen is. Een goed teken dus.

Het onderzoek van Emissions Analytics

Een Engels onderzoeksteam heeft onderzoek gedaan naar de fijnstofvervuiling door autobanden en concludeerde dat de vervuiling door bandenslijtage ruim 1000 keer erger is vervuiling door uitlaatemissies van een auto met verbrandingsmotor. Maar liefst 5,8 gram per kilometer. Schrikbarende cijfers; vooral omdat dit betekent dat de gemiddelde autoband minstens 58 kilogram moet wegen. 5.8 gram per kilometer op een levensduur van 40.000 kilometer per band maakt de uitkomst vijfmaal hoger dan de zwaarste autoband die op de markt te vinden is. En dat kan natuurlijk nooit.

Wie de cijfers nog beter bekijkt, ziet dat Emissions Analytics héél ver van de waarheid moet zitten. Een gemiddelde band verliest maximaal 20% van zijn gewicht voordat deze vervangen wordt. De zwaarste banden op de markt wegen rond de 15 kilo, wat neerkomt op 3 kilo aan verlies voor vervanging. Dat is ‘iets’ minder dan de 58 kilo van Emissions Analytics. Nemen we een lichtere band als vergelijkingsmateriaal, dan zit het onderzoek uiteraard nog veel verder van de waarheid.

Lees tip:  Waarop letten bij een auto huren in het buitenland

Autobanden, microplastic en fijnstof

De vervuiling door autobanden ligt dus vele malen lager dan beweerd wordt in dit onderzoek. Daarnaast zijn er meer dan genoeg manieren om zelf de vervuiling nog verder terug te dringen. De kwalitatievere banden kosten wellicht iets meer, maar zij gaan 20% langer mee dan de goedkopere banden en vervuilen aanzienlijk minder. Denken we daarnaast ook nog aan het regelmatig uitlijnen van de wielen en de correcte bandenspanning, dan valt de vervuiling nog lager uit. Ook is een beheerste rijstijl (rustig optrekken, geleidelijk remmen) een manier om de levensduur van de banden aanzienlijk te verlengen.  

Author: RdeJong

Richard de Jong is een autofanaat en vertegenwoordiger Oponeo. Hij blijft graag up-to-date met alle nieuwe ontwikkelingen en trends in de auto-industrie, met een speciale interesse in autobanden. Deze passie deelt hij graag met andere autoliefhebbers door middel van het schrijven van blogs en artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.