De ontwikkelingen van het elektrisch rijden in 2019 in de Lage Landen

In Nederland steeg het marktaandeel van verkochte nieuwe elektrische auto’s van 4,3% in 2018 tot 9,5% in 2019. In België steeg de verkoop van 0,5% in 2018 tot 1,4% in 2019. Wat zijn de verschillen voor elektrisch rijden in de Lage Landen? 

Hoe groen is de elektrische auto?

Het produceren van elektrische auto’s kost meer CO². Dit komt voornamelijk door de accu’s die geproduceerd moeten worden. Echter is deze CO² uitstoot van de productie na twee jaar volledig geneutraliseerd als de elektrische auto op grijze stroom rijdt. Wordt een elektrische auto opgeladen worden met groene energie, dan gaat die periode terug naar 1 tot 1,5 jaar. 

Waar kan ik opladen?

Het aantal oplaadpunten in Nederland blijft stijgen en is zelfs één van de grootste in Europa. In 2018 waren er 37.000 laadpalen binnen Nederland maar in 2019 zijn dit er alweer 49.000. Toch blijft België niet achter op dit gebied en zagen zij een stijging van 111 procent van laadpalen in het laatste jaar. Het totaal aantal laadpalen is nu 9.500 binnen België. 

Breekt elektrisch rijden in 2020 echt door?

Dit jaar gaat een spannend jaar worden voor de elektrische auto. Er komen steeds meer betaalbare modellen op de markt die ten minste 250 kilometer kunnen rijden als ze volledig opgeladen zijn. Dat in combinatie met de stijging van het aantal laadpalen, zorgt ervoor dat het elektrisch rijden binnen Nederland en België een serieuze optie wordt. 

Maar een grotere slag wordt geslagen voor elektrische auto’s als we kijken naar het gebied van de verkoop van nieuwe auto’s. Autofabrikanten moeten voor het eerst de CO²-uitstoot van elk model in hun assortiment bovenaan hun prioriteitenlijst plaatsen. Er wordt autofabrikanten verplicht om aan een bepaald CO²-uitstootniveau te voldoen. Dit niveau wordt gerekend over alle modellen die ze uitbrengen. Deze nieuwe verplichting wordt vanuit de EU aan de autofabrikanten opgelegd en zal worden beboet (tot € 14,5 miljard) als deze nieuwe regels niet worden nageleefd. Dit lijkt een goede stok achter de deur voor de autofabrikanten.

Lees tip:  Hoe je geld bespaard tijdens de rijlessen

Voor meer informatie over de ontwikkelingen van het elektrisch rijden in België , lees het volledige artikel.



Author: RdeJong

Richard de Jong is een autofanaat en vertegenwoordiger Oponeo. Hij blijft graag up-to-date met alle nieuwe ontwikkelingen en trends in de auto-industrie, met een speciale interesse in autobanden. Deze passie deelt hij graag met andere autoliefhebbers door middel van het schrijven van blogs en artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.