Autobanden voor de elektrische auto

De elektrische auto is bezig aan een immense opmars, waarbij herhaaldelijk gehamerd wordt op dezelfde voordelen. Beter voor het milieu, beter voor de portemonnee (op de aanschaf van de EV na) en een duurzamere optie omdat fossiele brandstoffen nou eenmaal op zullen raken. Maar het zijn niet alleen voordelen. Kijken we naar een gemiddeld fora waar Teslarijders aanwezig zijn, dan zien we dat de gemiddelde Tesla nog geen 80.000 kilometer op een setje banden rijdt. Hoe kan dit?

Geen conventionele banden onder de EV alstublieft

De elektrische auto kan niet volstaan met de gemiddelde autoband. Het hogere gewicht van de EV en de hogere koppel zorgen er samen voor dat er veel sterkere banden nodig zijn. Slijtvastere autobanden met sterkere zijwanden om het extra gewicht op te vangen voor de elektrische auto dus. Maar dat zijn niet alle eisen die we hebben wanneer het gaat om een EV van formaat.

Wanneer we kiezen voor elektrisch rijden, dan willen we gebruik kunnen maken van alle voordelen. Dus we willen óók stille banden (zonder motorgeluiden valt het geluid van de banden extra op immers) en daarnaast willen we de optimale actieradius. Dat heeft weer veel te maken met de rolweerstand, die we daarom zo laag mogelijk willen hebben.

Het gevolg voor de bandenindustrie

Veel autobandenfabrikanten zijn de R&D-afdeling ingedoken om nieuwe autobanden te ontwikkelen. Deze moeten het extra gewicht op kunnen vangen, net als de extra koppel, waarbij de band zo stil mogelijk is en een zo laag mogelijke rolweerstand moet hebben. De opmars van de elektrische auto dwingt de bandenproducenten tot het vinden van nieuwe oplossingen qua rubbercompound en samenstelling van het loopvlak. Pas wanneer de ideale autoband voor de elektrische auto gevonden is, kunnen we echt zeggen dat de markt klaar is voor het elektrisch rijden. Wie gaan we in de gaten houden? De Aziatische banden, of komt het antwoord toch uit Europa of wellicht zelfs Amerika?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.