Een Audi, BMW, Mercedes en een Volvo gaan in de regel langer dan 15 jaar mee. In Duitsland haal je als zzp’er een luxe youngtimer met lederen bekleding, cruise control, parkeersensoren, verwarmde stoelen voor relatief weinig geld. Ook al omdat het aanbod groot is. Voor een zzp’er is de youngtimer fiscaal interessant.
Lage bijtelling op youngtimer
Ook over de youngtimer van de zaak betaalt u een bijtelling. Als u tenminste meer dan 500 kilometer zakelijk rijdt. Bijtelling is het bedrag dat u bij uw inkomsten optelt en waarover u belasting betaalt. Bij nieuwe en jonge tweedehands auto’s is dit vaak 22 procent van de nieuwwaarde van uw auto. Daar komt bij dat u eens per jaar, in het vierde kwartaal, 2,7 procent btw van de nieuwwaarde moet optellen bij uw omzetbelasting. Over een youngtimer tikt u slechts 35 procent van de dagwaarde bij uw winst/inkomen, weet uw boekhouder.
Afschrijving BPM op youngtimer
Een auto is een youngtimer wanneer deze 15 jaar is geworden, gemeten van de DET (datum eerste toelating), tot een leeftijd van 40. Na 40 jaar is het een oldtimer. Voordeel si dat er bij aanschaf vaak al geen BPM of heel weinig BPM op zit. Na 17 jaar en 6 maanden is de BPM op een auto uit Duitsland al afgeschreven.
Representatieve youngtimer
Hoewel het dus wellicht niet als eerste in u opkwam, is het zakelijk een slimme keus om een tweedehands auto te kiezen die ouder is dan vijftien jaar. En wees gerust, er zijn voldoende zeer representatieve auto’s te vinden! Die hebben destijds misschien wel een ton gekost maar kunt u nu heel voordelig rijden. Niet voor niets worden er tegenwoordig door autohandelaars veel youngtimers uit Duitsland naar Nederland gehaald. Niet alleen is de prijs lager en het aanbod groter, er is zakelijk ook veel vraag naar onder Nederlandse ondernemers. Bij nieuwe en jonge tweedehands auto’s is dit vaak 22 procent van de nieuwwaarde van uw auto. Ondanks dat de auto wellicht al wel tien jaar oud is.
Fiscaal voordeel van youngtimer
Een klein rekenvoorbeeld van uw boekhouder-zzp:
stel u importeert een 15 jaar oude Audi met 210.000 km op de teller voor € 5.000. De bijtelling voor deze auto bedraagt 35 procent van € 5.000 is
€ 1.750 per jaar. Van dat bedrag mag u alle autokosten nog aftrekken. Over het restant betaalt u maximaal 52 procent inkomstenbelasting. Maar de kans is bij een youngtimer groot dat uw kosten hoger uitvallen dan de bijtelling. En zo betaalt de fiscus dus als het ware mee aan die mooie luxe youngtimer waarmee u zakelijk prima voor de dag kunt komen.
Fiscaal nadeel nieuwe auto
Het is anders als u een nieuwe Audi koopt met een catalogusprijs € 61.600. De bijtelling komt dan uit op een bedrag van € 13.550 per jaar. Netto is dat ruim € 7.000 als u in de hoogste schijf voor de Inkomstenbelasting valt.