Er zijn een aantal industrieën die er altijd zullen zijn. Vastgoed bijvoorbeeld, mensen zullen altijd onderdak nodig hebben. Daarnaast ook voedselproductie en restaurants, want mensen moeten eten. Ook autohandelaar is een bedrijfstak die er altijd zal zijn en er een die ook zeer lucratief kan zijn. In dit artikel bespreken we hoe het is om te werken als autohandelaar. Zowel als werknemer of als een zelfstandige dealer. We bespreken zowel de voordelen als de nadelen.
Werken op commissie
Als je een zelfstandig autodealer bent dan ben je eigen baas en net als elk ander bedrijf werk je op winstgevendheid. Maar in tegenstelling tot andere banen, als je als werknemer bij een autodealer werkt zul je waarschijnlijk niet in loondienst zijn maar werken op commissie. Dit betekent dat je een bepaald bedrag verdient voor elke auto die je verkoopt. Dit heeft natuurlijk voordelen wanneer je erg goed verkoopt maar wanneer je een slechte week of maand hebt kan het tot stress leiden. Sommige dealers werken daarom met een relatief laag basissalaris zodat de werknemers in ieder geval wel wat zekerheid hebben op het gebied van inkomen. Wanneer je de bedrijfsleider bent van een autodealer of zelfstandig dealer bent verdien je natuurlijk op het verschil in de inkoop en verkoop van auto’s. Het is dan ook belangrijk dat je een effectieve bedrijfsvoering hebt.
Vervoer voertuigen
Wanneer je een zelfstandig dealer bent en mogelijk een eigen showroom hebt dan zul je regelmatig nieuwe auto’s inkopen. Deze auto’s moeten natuurlijk in je showroom gepresenteerd worden en dus naar je toe vervoerd worden. Het is natuurlijk mogelijk om dit uit te besteden, zeker als je een relatief kleine zelfstandige dealer bent is dit de beste optie. Maar voor grote autohandelaren kan het voordelig zijn om ervoor te kiezen zelf een transporttak te integreren in het bedrijf. Investeren in een autotransporter en een bestuurder inhuren kan dan een goede optie zijn.
Bedrijfscultuur
Voor een gezond bedrijf en gelukkige werknemers en werkgevers is het belangrijk dat iedereen het er naar zijn zin heeft en dat er goed wordt samengewerkt. Dit is ook zo in de wereld van autohandelaren. Maar omdat mensen op commissie werken kan er soms ongezonde competitie ontstaan die weer leidt tot jaloezie en conflict. Het is daarom belangrijk voor autohandelaren om een collaboratieve werksfeer te creëren op de werkvloer. Op deze manier verdiend iedereen goed geld en gaan autohandelaren met veel plezier naar hun werk.