De elektrische auto is bezig met een enorme opmars. Ruim 13% van alle auto’s die in december 2019 verkocht werd, was een volledig elektrische auto. De plug-in hybride loopt duidelijk achter met een magere 1%. De elektrische auto’s brengen echter niet alleen voordelen met zich mee. Tenzij u een Tesla heeft en rekent op de belofte dat elke Teslarijder zelf de auto kan repareren straks, is het sleutelen aan een EV een gevaarlijke klus. Meerdere delen van de auto staan onder hoge spanning. Het vergeten van de hoofdzekering zorgt ervoor dat het repareren van uw eigen auto levensgevaarlijk kan zijn. Maar hoe zit het met het vervangen van de autoruit van een elektrische auto?
De autoruit vervangen van een EV is niet zó gevaarlijk
Bij de autoruiten zitten geen onderdelen die onder enorme spanning staan. Daarmee is het vervangen van een autoruit niet per definitie compleet anders. Wilt u zeker weten dat u geen enkel risico loopt bij het vervangen van een autoruit bij autoruitschade bij een elektrische auto, dan is het alsnog verstandig om de hoofdzekering even om te zetten zodat uw EV even helemaal ‘dood’ is.
Maar het vervangen van de autoruiten wordt toch veel lastiger?
Dat het vervangen van de autoruiten consequent lastiger wordt, heeft niet zoveel te maken met het feit dat de aandrijving van de auto veranderd is. Het heeft te maken met de vele features die tegenwoordig verwerkt zijn in de auto’s. Zoals de regensensor bijvoorbeeld. Deze zit achter de voorruit, bij de achteruitkijkspiegel. Wanneer een voorruit met regensensor vervangen wordt, moet het schijfje dat tussen de sensor en de voorruit zit ook vervangen worden omdat de werking van de regensensor anders geen zekerheid is.
En uiteraard de camera voor de ADAS-systemen
Honderdduizenden auto’s in Nederland zijn voorzien van een camera. Deze zit ook achter de voorruit en speelt een grote rol bij de verschillende ADAS-systemen, zoals rijbaanassistentie en andere ondersteuning tijdens het rijden. Zonder de camera werken de ADAS-systemen niet, omdat de CPU niet ‘ziet’ wat er gebeurt op de weg tijdens het rijden.
Moet de voorruit vervangen worden van een auto met camera, dan moet de camera opnieuw gekalibreerd worden. Gebeurt dit niet en is er een kleine afwijking ontstaan, dan kunnen de ADAS-systemen verkeerde adviezen geven omdat zij denken dat de auto zich op een ander punt bevindt. Net als de objecten op de weg uiteraard.
Wat betekent dit nou concreet voor autoruitvervanging?
Zelf vervangen van de voorruit is al tijden geen aanrader, omdat deze nauwkeurig geplaatst moet worden om problemen en ongelukken te voorkomen. Maar met de randfeatures die direct te maken hebben met de voorruit, is het ook letterlijk niet meer mogelijk om dit zelf ‘even te doen’. Tenzij alle kalibratie-apparatuur aanwezig is natuurlijk, maar die kans is bijzonder klein.
Wilt u besparen op de kosten van de nieuwe autoruiten, dan gaat u niet zelf aan de slag met het vervangen van de ruit. U kunt beter kiezen voor after market autoruiten. Het enige verschil tussen deze autoruiten en de merkruiten bij de dealer is het merklogo. De besparing die u hiermee realiseert is meer dan voldoende om de ruit te laten plaatsen door een expert, die wel beschikt over alle kennis en apparatuur om de randapparatuur weer goed in te stellen. Zo kunt u gewoon weer optimaal van uw auto genieten.