ROLLS-ROYCE ONTHULT AANZIENLIJKE TECHNISCHE VOORUITGANG VOOR NIEUWE GHOST

11 august 2020, Goodwood

  • Derde van vier animatiefilms geeft inzicht in nieuwe Ghost
  • Onthulling van zeer geavanceerd Planar-systeem met wereldprimeur voor wielophanging
  • Nieuwe aflevering van Podcast-serie over nieuwe Ghost is nu beschikbaar

De eerste Goodwood Ghost was de weerspiegeling van een groep klanten die hun Rolls-Royce op een volstrekt unieke manier gebruikten. Deze mannen en vrouwen wilden optimaal genieten van het comfort van hun Ghost als zij met chauffeur reden, maar zij wensten ook voldoende rijdynamiek als ze zelf plaatsnamen achter het stuur. In 2009, toen de eerste Ghost op de markt kwam, was die doelgroep van onder meer ondernemers unaniem in hun feedback dat het merk een product had gemaakt dat perfect in evenwicht was met hun wensen.

Toen deze klanten te horen kregen dat Rolls-Royce zou beginnen met de ontwikkeling van een nieuwe Ghost, was hun verzoek simpel: lever een auto die nog bruikbaarder is, die nog verfijnder is om in gereden te worden en nog leuker is om in te rijden.

Om aan deze uitdagende opdracht te voldoen, hebben de technische specialisten van Rolls-Royce het gebruik van een reeds bestaand platform afgewezen. In plaats daarvan hebben ze de gepatenteerde spaceframe-architectuur van het merk geconfigureerd om vervolgens elementen van de bestaande modelportfolio van het merk, zoals vierwielaandrijving en vierwielbesturing, te gebruiken, terwijl verdere structuur is aangepast aan de aanzienlijke vooruitgang in Rolls-Royce’s kenmerkende Magic Carpet Ride alsook de dynamische eigenschappen.

Een belangrijke ontwikkeling was het Planar-systeem, dat uit drie elementen bestaat. Het eerste element is een Upper Wishbone Damper-eenheid, die boven de voorwielophanging is gemonteerd en voor een nog stabielere en ‘effortless’ rit zorgt. De demper is het resultaat van drie jaar ontwikkeling en is een heuse wereldprimeur bovendien. Het tweede element van het Planar-systeem is het Flagbearer-systeem, dat camera’s gebruikt om de weg voor je te lezen en het veersysteem voor te bereiden op eventuele veranderingen in het wegdek. Het derde onderdeel is Satellite Aided Transmission, die GPS-gegevens verzamelt om de optimale versnelling voor naderende bochten te selecteren. Met het Planar-systeem kan de nieuwe Ghost zelfs anticiperen en reageren op de meest veeleisende soorten wegdek.

Lees tip:  DE NIEUWE ROLLS-ROYCE GHOST

Tijdens het technische ontwerpproces kregen de chassis- en ophangingsspecialisten van de nieuwe Ghost de taak om regelmatig de technische vorderingen die ze hadden gemaakt aan andere afdelingen te presenteren om zo te tonen hoe deze opmerkelijke ontwikkelingen aan de eisen van de klant voldoen. Rolls-Royce heeft ervoor gekozen om technische elementen van deze interne briefings te delen die ten grondslag liggen aan deze buitengewone nieuwe auto. Dit alles nog voordat de officiële onthulling plaatsvindt in de herfst van dit jaar.

Hoofd-engineering van de Ghost, Jonathan Simms, zegt: “Klanten van Ghost vertelden ons dat de Ghost de auto is in hun collectie waartoe ze zich het meest aangetrokken voelen.  Ze houden van zijn ongecompliceerde veelzijdigheid. Ghost probeert geen sportwagen te zijn, zoals hij ook niet probeert om een groots statement te maken – Ghost is gewoon uitzonderlijk en uitzonderlijk gewoon. Bij het maken van de nieuwe Ghost – een die zijn zeer capabele voorganger overtreft – moest het technische team helemaal opnieuw beginnen. We optimaliseerden onze architectuur nog verder en creëerden een auto die nog dynamischer, nog luxueuzer en vooral nog gemakkelijker bruikbaar is. ”

Met de keuze voor geanimeerde illustraties kiest Rolls-Royce voor een geliefd en esthetisch aantrekkelijk medium om haar inzichten met de wereld te delen. De tekeningen, van de hand van de beroemde illustrator Charlie Davis, zijn geanimeerd met behulp van de nieuwste modelleertechnieken. Het eindresultaat past bij de zeer vooruitstrevende nieuwe Ghost.

Naast deze inzichten gepresenteerd in animatievorm, is een serie van vijf podcasts gelanceerd die de bevindingen van het merk onthullen, evenals inzichten in het onderliggende materiaal en de technische inhoud van de nieuwe Ghost. De podcasts zijn beschikbaar op Apple, Google, Spotify en Deezer en worden gehost door Johanna Agerman Ross, curator van Twentieth Century and Contemporary Furniture and Product Design in het Victoria & Albert Museum in Londen.

Author: Ilonka

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.