16 januari 2019
McLaren 600LT Spider: nieuwe ‘Longtail’ convertible met onbegrensde mogelijkheden
- Nieuwe 600LT Spider verbindt de circuitwaardige prestaties van de 600LT Coupé met de sensaties van open rijden
- Derde model binnen het £1.2 miljard grote McLaren Automotive Track25 businessplan; vijfde model met de naam ‘Longtail’ (LT)
- Trouw aan de McLaren Longtail-kernwaarden: meer vermogen, minder gewicht, geoptimaliseerde aerodynamica, circuitgericht rijplezier en een beperkte oplage
- Nieuwe ‘top-exit’ uitlaat, gelijk aan de Coupé, voegt auditief en visueel spektakel toe aan de Spider, in het bijzonder met geopend dak en geopende achterruit
- Minimaal 80 kg lichter dan de concurrentie; slechts 50 kg zwaarder dan de 600LT Coupé dankzij een leeggewicht van 1.297 kg; behoud van structurele stijfheid zonder aanvullende verstevigingen
- Meer dynamische verfijning en betere prestaties dankzij 100 kg* gewichtsbesparing ten opzichte van 570S Spider (DIN-gewicht)
- Maar liefst 600 pk en 620 Nm uit een twinturbo 3,8-liter V8-motor; een pk-gewicht verhouding van 463 pk per ton voor het lichtste model zorgt voor uitzonderlijke prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in 2,9 seconden (gelijk aan 600LT Coupé); acceleratie 0-200 km/h in 8,4 seconden (slechts 0,2 seconden langzamer dan 600LT Coupé); topsnelheid 324 km/h
- Modelspecifiek ontwikkelde Pirelli P Zero™ Trofeo R banden bieden circuitgerichte dynamiek, meer stuurgevoel en meer precisie
- De Spider wordt in een gelimiteerde oplage gemaakt; alle exemplaren worden met de hand gebouwd in het McLaren Production Centre in Woking, Surrey, Engeland
- De McLaren 600LT Spider is per direct te bestellen bij Louwman Exclusive in Utrecht; vanafprijzen starten bij € 307.000,- inclusief belastingen
McLaren Automotive geeft vandaag de eerste details en foto’s vrij van het nieuwste model dat voorkomt uit het £1,2 miljard grote Track25 businessplan – de McLaren 600LT Spider. De nieuwe convertible draagt als vijfde McLaren-model ooit de naam ‘Longtail’. De 600LT Spider is een waardige vertegenwoordiger van de McLaren Longtail-filosofie met meer vermogen, minder gewicht, geoptimaliseerde aerodynamica, circuitgerichte rijeigenschappen en een beperkte oplage. Ten opzichte van de 600LT Coupé voegt de 600LT Spider extra spanning toe in de vorm van een inklapbare hardtop voor extra rijplezier in de open lucht, met behoud van de dynamische puurheid van de meest prestatiegerichte auto uit de Sports Series.
“De McLaren 600LT Spider voegt een nieuwe dimensie van opwinding toe aan het meest extreme model van de Sports Series, terwijl de Longtail-focus niet verloren gaat. Door optimaal te profiteren van de sterkte van het koolstofvezel MonoCell II-chassis doet de nieuwe Spider qua dynamiek en prestaties niets onder voor de 600LT Coupé; de gewichtstoename bedraagt slechts 50 kg en er zijn geen extra structurele verstevigingen nodig. Naast ons gewichtsvoordeel ten opzichte van de concurrenten, hebben we ook de hooggelegen uitlaatmonden die debuteerde op de Coupé, behouden – en ik ben blij te kunnen melden dat ze nog beter klinken en er nog beter uitzien met het dak open of met de achterruit naar beneden.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
Net als de 600LT Coupé profiteert de 600LT Spider van een opvallende gewichtsbesparing in vergelijking met het model waarop hij is gebaseerd. Ten opzichte van de 570S Spider is het leeggewicht (DIN) maar liefst 100 kg lager. Het ongekend stijve lichtgewicht koolstofvezel MonoCell II-chassis geeft de open 600LT dezelfde structurele stijfheid als de Coupé, zonder dat aanvullende verstevigingen van staal of aluminium nodig zijn. Mede hierdoor bedraagt de gewichtstoename slechts 50 kg tegenover de Coupé, wat resulteert in een leeggewicht van 1.297 kg voor de Spider. Dit is minimaal 80 kg minder dan directe concurrenten, terwijl de pk-gewicht verhouding van 463 pk per ton zorgdraagt voor verbazingwekkende prestaties en rijdynamiek.
Genieten van de extra sensaties van de open Sports Series Longtail is een kwestie van een druk op de knop waarna het driedelige dak opent of sluit tot een rijsnelheid van 40 km/h. Met geopend dak genieten inzittenden niet alleen van de wind, maar ook van een uniek auditief en visueel spektakel dankzij de top-exit uitlaat die exclusief is voor de 600LT. Onafhankelijk van de hardtop is het mogelijk een elektrische glazen windgeleider te activeren. Deze vermindert het windgeruis en vergroot de ventilatiestroom – of laat naar wens meer uitlaatgeluid binnen in het interieur.
De dakconstructie met hardtop is gebaseerd op beproefde technologie uit de 650S, 675LT en 570S Spider en garandeert een grotere veiligheid en slijtvastheid in vergelijking met een stoffen dak. Een bijkomend voordeel van de hardtop is dat deze in gesloten toestand zorgt voor dezelfde hoge mate van verfijning in het interieur als in de Coupé. Dankzij de hardtop is het ontwerpteam van McLaren er bovendien in geslaagd om de ontwerptaal en het silhouet van de 600LT Coupé te behouden. In geopende toestand verdwijnt het dak met elegante soft-close technologie onder een afdekkap achter de stoelen. Is het dak gesloten, dan is de bergruimte van het dak een praktische aanvullende bagageruimte met een inhoud van 52 liter.
De 600LT Spider profiteert van dezelfde prestatieverhogende maatregelen die de 600LT Coupé zo onweerstaanbaar voor klanten maken. De elektronische aansturing van de twinturbo 3,8-liter V8 is aangepast, de capaciteit van het koelsysteem is vergroot terwijl het aangepaste kortere uitlaatsysteem het motorvermogen verder laat stijgen. In de Spider levert de V8-motor 600 pk en 620 Nm – precies evenveel als in de Coupé.
De opgewaardeerde aandrijflijn maakt het voor de bestuurder gemakkelijker om de grenzen van het koolstofvezel monocoque chassis op te zoeken. Andere componenten die hieraan bijdragen, zijn de zeventraps Seamless Shift Gearbox (SSG) met dubbele koppeling, de speciale Ignition Cut in de Sport mode voor snellere schakelovergangen en opzwepende klappen uit de ‘top-exit’ uitlaten, en Inertia Push in de Track mode voor een optimale acceleratie. Vanuit stilstand bereikt de 600LT Spider 100 km/h in 2,9 tellen om vervolgens na 8,4 seconden de 200 km/h aan te tikken. Deze waarde bereikt de Spider slechts 0,2 seconden later dan de Coupé – een bijna verwaarloosbaar verschil. De topsnelheid is 324 km/h met gesloten dak en 315 km/h met geopend dak.
De lichtgewicht koolstofvezel carrosserie draagt bij aan het hoge prestatieniveau en waarborgt het herkenbare Longtail-silhouet met dezelfde vaste achterspoiler van de Coupé. Ondanks de aerodynamische uitdagingen van een open auto genereert de achtervleugel bij 250 km/h precies 100 kg downforce – wederom dezelfde waarde als de gesloten versie. Ook de gesmede aluminium wielophanging met dubbele draagarmen, aangepaste schokdempers, stijvere motorsteunen en het lichtgewicht remsysteem dragen bij aan de ultranauwkeurige circuitgeoriënteerde rijeigenschappen. De 600LT Spider staat op unieke Pirelli P-Zero™ Trofeo R-banden welke zijn ontwikkeld voor het circuit. Een snellere stuuroverbrenging en aangescherpte gas- en remrespons brengen de rijbeleving naar een nog hoger niveau.
Met geopend dak toont de 600LT Spider zijn sportieve interieur met standaard lichtgewicht Alcantara® bekleding en Carbon Fibre Racing Seats uit de McLaren P1™. De Super-Lightweight Carbon Fibre Racing Seats, ontwikkeld voor de McLaren Senna, zijn leverbaar als afzonderlijke optie of als onderdeel van het MSO Clubsport Pack. Klanten die maximale gewichtsbesparing nastreven, kunnen het audiosysteem en de climate control laten vervallen om de laatste kilo’s uit te sparen.
De nieuwe 600LT Spider is het vijfde model van McLaren dat de felbegeerde LT-badge draagt. Daarmee is de 600LT Spider de nieuwste vertegenwoordiger van een illustere bloedlijn die in 1997 begon met de McLaren F1 GTR ‘Longtail’, waarvan slechts een ontwikkelingsprototype en negen exemplaren zijn gebouwd. Met overwinningen in vijf van de elf rondes tijdens het FIA GT-kampioenschap in 1997 finishte de Longtail op de eerste en tweede plaats in het GT1-klassement van Le Mans op een afstand van 30 rondes van de oppositie. McLaren Automotive blies de legendarische naam ‘Longtail’ nieuw leven in tijdens de Autosalon van Genève in 2015 met de lancering van de 675LT Coupé, een in gelimiteerde oplage geproduceerd model. Vanwege de grote klantvraag volgde de 675LT Spider waarvan alle 500 exemplaren binnen twee weken waren uitverkocht. Het vierde model met de naam Longtail, de 600LT Coupé, werd in juli 2018 onthuld tijdens het Goodwood Festival of Speed en wordt sindsdien door critici geroemd als een van de allerbeste auto’s in zijn klasse – een eretitel waar ook de nieuwe Spider op aast.
De 600LT Spider wordt, net als de Coupé, beperkt leverbaar. De productie van het model zal worden ingepast rondom de productie van de andere modellen uit de Sports en Super Series. De 600LT Spider kan per direct worden besteld bij het netwerk van McLaren, in Nederland vertegenwoordigd door Louwman Exclusive in Utrecht. Elke auto wordt met de hand gebouwd in het McLaren Production Centre in Woking, Surrey, Engeland
Prijzen van de 600LT Spider beginnen bij € 307.000,- inclusief belastingen. Meer informatie over de McLaren Longtail-modellen is te vinden op https://cars.mclaren.com/sports-series/600lt-spider.