Als het gaat om de recentelijke ontwikkelingen binnen de auto-industrie, dan staat de elektrische auto steevast in de schijnwerpers. Niet verrassend natuurlijk, want een uitstootvrije mobiliteit staat hoog op de agenda. De CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren heeft daar een flink aandeel in; dat is dus een gebied waar we veel winst kunnen boeken. Hoe gaat het nou eigenlijk met de opkomst van het elektrisch rijden en zijn de struikelblokken inmiddels wat afgezwakt of zijn er nog steeds fikse drempels voor de gemiddelde Europeaan voordat er een elektrische auto aangeschaft kan worden?
Een van de drempels; de hogere prijs van de elektrische auto
Een van de probleemstukken is de hogere prijs van de elektrische auto. Elektrisch rijden is op zich goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen, maar wanneer de consument het geld niet heeft om de auto met stekker te kopen, dan kan dit voordeel nooit benut worden. Dat is waarom verschillende landen subsidies toegekend hebben voor de aanschaf of het gebruik van de elektrische auto.
In Noorwegen is dit het grootste; de koper kan belastingaftrek krijgen van meer dan € 10.000 bij de aanschaf. Het is dan ook niet verrassend dat de Noren het grootste marktaandeel hebben voor de elektrische auto’s.
In Nederland zijn er ook tal van voordelen wanneer er zakelijk of particulier gekozen wordt voor de elektrische auto. Geen BPM bijvoorbeeld, en geen wegenbelasting voor de elektrische auto’s. Daarnaast kan er aanspraak gemaakt worden op een subsidie tot € 4000 wanneer de prijs van de elektrische auto maximaal € 45.000 is. Zou je naar Roemenië verhuizen (om welke reden dan ook), dan krijg je tot wel € 10.000 subsidie. Alleen is die pot binnen de kortste keren leeg en is range anxiety in Roemenië een stuk groter dan in Nederland. En dat brengt ons bij het volgende punt.
Range anxiety: oftewel nergens komen
Range anxiety, een Engelse term voor zonder stroom komen te staan met je elektrische auto, is een struikelblok geweest voor veel consumenten die een elektrische auto overwogen. De beperkte actieradius van de elektrische auto’s samen met de matige beschikbaarheid van laadpalen zorgt ervoor dat de elektrische auto in het oosten van Europa nauwelijks van A naar B kan komen. Overigens heeft Noorwegen, ondanks het grote marktaandeel voor elektrische auto’s, ook slechts 11.500 laadpalen.
In Nederland, op zijn beurt koploper op het gebied van laadpalen, is de range anxiety veel lager. Overigens zal range anxiety een steeds kleinere rol gaan spelen, omdat er steeds meer elektrische auto’s op de markt komen met een sterkere accu. Aangezien de actieradius daarmee langer is, is de range anxiety per definitie al lager.
Zet de doorstoot van de elektrische auto door?
De coronapandemie een het ‘nieuwe normaal’ hebben een stempel gedrukt op de economie. Ondanks die stempel zet de doorstoot van de elektrische auto gestaag door. Met de afname van de drempels en toename van mogelijkheden (op het gebied van actieradius, laadpalen en beschikbare modellen) is het elektrisch rijden de mobiliteit van de nabije toekomst.