Voor steeds meer mensen wordt het alsmaar aantrekkelijker om een auto te huren. Dit is zeker het geval als het werk per openbaar vervoer gemakkelijk te bereiken valt. In grote steden komt daar nog eens bij dat de parkeerplekken niet ruimschoots voorhanden zijn. Tegenwoordig zijn er speciale parkeervergunningen nodig, die op hun beurt ook weer betaald moeten worden.
In grote steden zoals Amsterdam kan de parkeerdrukte zo groot zijn, dat de gemeente een beroep doet op vergunninghouders om hun auto in parkeergarages in de buurt te stallen. Dit wordt langparkeren genoemd. Verder mag je als vergunninghouder altijd parkeren in je eigen vergunninggebied.
Parkeervergunning
Met dit systeem kun je de helft van de kosten van je parkeervergunning terugverdienen. Het is wel de bedoeling dat je 24 uur de auto parkeert, anders wordt het niet vergoed. Het lijkt dus aantrekkelijker dan het is. Amsterdam is één van de duurste steden in Europa wat betreft het op straat parkeren.
Als je in de binnenstad wilt parkeren, dan betaal je maar liefst € 7,50 per uur. Het is geen uitzondering als je € 50 op een dag betaald aan parkeren. De kosten van het bezitten van een auto komen daar weer bovenop. De hoogte van het bedrag van de wegenbelasting wordt bepaald door de regio waarin je woont. Het is in ieder geval minimaal € 1.400 per jaar.
Hier komen nog de andere lasten bij. Je moet de autoverzekering betalen, je hebt je maandelijkse afschrijving en daar komt nog het onderhoud bij. Deze tamelijk hoge lasten hebben voor een omslag gezorgd.
Verandering in de markt
Het delen van een auto is in de hoofdstad daarom enorm toegenomen. De sector autoverhuur in Amsterdam was tot aan de coronacrisis jarenlang aan het groeien. Ook een bus huren in Amsterdam had hieronder te lijden. Zo was de grote autoverhuurder Europcar vorig jaar ernstig in de problemen geraakt vanwege een schuldenlast van meer dan 800 miljoen euro.
Overal ter wereld bleven mensen thuis vanwege de lockdowns. Over het algemeen bleef de autobranche in 2020 alleen maar overeind door de verkoop, het onderhoud en reparatie van gebruikte auto’s. Er wordt niet verwacht dat de verkoop van nieuwe auto’s de cijfers van 2019 zullen halen. De verkoop van brandstofauto’s is gekrompen.
De algemene verwachting is dat in 2025 de nieuwe auto’s elektrisch zijn. De private autoverhuurbedrijven hebben wat dat betreft over het algemeen slagvaardig gehandeld. Er is massaal overgestapt naar auto’s die door elektriciteit worden voortgedreven.